02.04.2018

Rambursarea TVA intern si extern in 2018 – ce presupune?

Care sunt pasii pentru a obtine rambursarea TVA? Cum trebuie sa procedam pentru a ne asigura ca cererea noastra este luata in considerare? Care sunt termenele pana la care autoritatile trebuie sa ne dea un raspuns? La Meraki Consulting , stim ca este esential sa fim informati atunci cand luam decizii care pot afecta compania noastra, asa ca am pregatit pentru dumneavoastra acest material informativ. Compania noastra are parteneriat cu firma SERV EXPERT CONT care are experienta dovedita in recuperarea TVA-ului pe tot teritoriul comunitatii europene, puteti vedea serviciile prestate de partenerii nostrii.

Legislatia cu privire la rambursarile de TVA este foarte clara, dispunand ca TVA de pe facturile furnizorilor straini nu poate fi dedusa prin decont, ci numai conform legislatiei statului membru in cauza, intrucat nu rezulta din operatiuni efectuate in Romania. Astfel, vom discuta despre doua cazuri: TVA de pe facturi ale unor furnizori romani si TVA rezultat din facturi externe.

Intern.

In prezent, procedura pentru recuperarea TVA de pe facturi emise de societati romane urmeaza urmatorii pasi:

  • Depunerea si inregistrarea deconturilor de TVA de catre contribuabil.
  • Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare sunt analizate si, pe baza acestor informatii, sumele negative din aceste deconturi se transmit catre compartimentul cu atributii in domeniul solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
  • Solutionarea decontului.

Procedura de stabilire a gradului de risc fiscal consta in identificarea standardului individual negativ (SIN), adica suma maxima a TVA care poate fi restituita fara a fi necesara o analiza documentara sau o inspectie fiscala anticipata. SIN este stabilit trimestrial, tinandu-se cont si de modul de indeplinire a obligatiilor fiscale in perioada de referinta.

In functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta contribuabilul, deconturile se vor solutiona astfel:

In cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic (suma solicitata nu depaseste SIN) deconturile se vor solutiona prin emiterea deciziei de rambursare a TVA in termen de maximum cinci zile de la data depunerii decontului. In cazul acestor contribuabili, autoritatile vor demara o inspectie fiscala ulterior decontarii sumelor solicitate prin deconturile cu sume negative de TVA.

In cazul deconturilor de TVA incadrate la risc fiscal mediu (daca sumele solicitate depasesc SIN), deconturile de TVA se vor solutiona cu analiza documentara. Pentru aceasta, autoritatile solicita persoanei impozabile prezentarea de documente suplimentare care sa justifice depasirea SIN la solicitarea rambursarii. Termenul pentru solutionarea acestor deconturi este de 45 de zile.

In cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare acestea se vor solutiona cu inspectie fiscala anticipata. Conform Codului de procedura fiscala termenul pentru solutionarea acestor deconturi este de 90 de zile. Mai mult, termenul initial poate fi prelungit cu un interval de doua pana la sase luni atunci cand este necesara administrarea de probe suplimentare relevante. In aceasta perioada ce poate ajunge pana la noua luni, contribuabilul nu poate solicita dobanzi pentru rambursarea cu intarziere a TVA.

Extern.

Metoda de a obtine rambursarea TVA dintr-un stat membru al UE difera de cea descrisa mai sus. In acest caz, se adreseaza statului membru o cerere electronica de rambursare, inaintata organului fiscal competent din Romania (formularul 318), care o va transmite autoritatilor din statul membru. Aceasta cerere trebuie transmisa cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare.

Legislatia care produce efecte asupra cererii de rambursare si a dreptului la rambursare este cea a statului membru catre care s-a adresat cererea, iar procedura prin care se realizeaza rambursarea va fi cea stabilita de acest stat. In plus, este posibila rambursarea TVA numai pentru acele operatiuni pentru care exista drept de deducere si in Romania.

Speram ca aceste informatii va sunt utile si, ca intotdeauna, va stam la dispozitie in cazul in care aveti orice nelamuriri referitoare la acest subiect. Ne puteti contacta telefonic la 004 0732 131 158 sau prin e-mail la office@merakiconsulting.ro

Copyright © Meraki Consulting 2018. Webdesign by Softimpera.