30.03.2018

Ce puteti face pentru gestionarea stresului la locul de munca?

Riscuri psiho-sociale la locul de munca

Riscurile psiho-sociale la locul de munca se afla printre principalele probleme pe linie de Securitate si Sanatate in Munca, mai des intalnit ca termenul de Protectia Muncii. Aceste riscuri afecteaza in mod special angajati, economiile nationale si nu in special persoanele juridice (afectand productivitatea angajatilor, cresterea conflictelor la locul de munca, etc.).

Pentru asta firma Meraki Consulting va ofera servicii de Protectia Muncii care sa va ajute le asigurati angajatilor dumneavoastra un mediu de lucru sigur si sanatos, fara stres!

Ce pot face angajatii companiei dumneavoastra pentru gestionarea stresului la locul de munca?

Pentru a-si pastra sanatatea pe parcursul intregii vieti profesionale, lucratorii trebuie:

  • folosirea in mod eficient a timpului de lucru, prin a stabilii prioritatile sarcinilor;
  • sa-si dezvolte abilitatile de comunicare (stresul si anxietatea pot aparea acolo unde exista o stare conflictuala sau unde comunicarea este neclara, imprecisa);
  • sa-si dezvolte abilitatile de comunicare (stresul poate aparea cand exista o stare conflictuala sau cand comunicarea nu este eficienta), motiv pentru care unele companii investesc in angajatii companiei pentru dezvoltarea abilitatilor de comunicare atat intre colegi cat si cu clienti sai.
  • sa-si schimbe atitudinea prin:
  1. controlarea reactiilor;
  2. construirea unui sistem mental de aparare impotriva stresului;
  3. dozarea efortului.
  • sa adopte un stil de viata echilibrat prin:
  1. practicarea cu regularitate a exercitiilor fizice;
  2. alegerea unei diete bogate in fructe si legume;
  3. mentinerea unui program ordonat de somn - dormiti indeajuns incat sa va treziti revigorati;
  4. implicarea in viata sociala, discutarea problemelor cu colegii, familia, prietenii, solicitarea ajutorului de specialitate.

Angajatii dumneavoastra trebuie sa-si gaseasca timp pentru hobby-uri: sport, literatura, muzica, dans, limbi straine, abilitati tehnice, mestesuguri! Chiar firma le poate asigura accesul la unora dintre aceste hobby-uri prin abonamente pentru activitati sportive si cursuri de perfectionare profesionala, ce ulterior le poate deduce ulterior (pentru a afla mai multe informatii puteti sa vedeti serviciile in domeniul financiar contabil oferite de partenerii nostrii Serv Expert Cont).

Trebuie sa asigurati atat angajatiilor cat si dumneavoastra echilibrul optim intre munca si recreere!

Sunteti stresat?

In ultimul deceniu, stresul profesional a fost identificat ca fiind una dintre problemele majore la locul de munca pe linie de SSM. De aceea, acesta reprezinta o provocare nu numai pentru sanatatea lucratorilor, dar si pentru sanatatea companiilor. Studiile din Uniunea Europeana, si nu numai, sugereaza ca 50-60% din totalul zilelor de concedii medicale au drept cauza stresul.

  • Mai putin stres inseamna o crestere a calitatii muncii si a vietii!  
  • Lucratorii echilibrati sunt mai productivi!
  • Satisfactia la locul de munca reduce stresul!

Ce este stresul?

Stresul este termenul generic care descrie presiunea psihica la care oamenii trebuie sa faca fata de-a lungul vietii, totodata, este raspunsul sau reactia psihicului si a organismului la pericole reale sau imaginare, evenimente sau schimbari, numite generic factori de stres. Factorii de stres pot fi interni (ganduri, convingeri, atitudini) sau externi (pierderi, tragedii, schimbari).

Riscuri psiho-sociale la locul de munca

  • Stresul profesional - derivat din suprasolicitari pe care lucratorii nu le mai pot controla.
  • Hartuirea morala - intimidare, ostilitate, umilire etc.
  • Hartuirea sexuala.
  • Violenta.

Factori care pot genera riscuri psiho-sociale

Exista numerosi factori ce pot avea un impact negativ asupra starii psihice a lucratorilor si implicit asupra productivitatii organizatiei, legati de:

  • mediul de munca (zgomot excesiv, vibratii, temperatura ridicata/ scazuta, umiditate etc.);
  • organizarea locului de munca si continutul sarcinii de munca (supraincarcarea lucratorilor, ore suplimentare nedorite, sarcini monotone si repetitive, schimbari imprevizibile etc.);
  • atmosfera la locul de munca (relatii incordate intre colegi, intre sefi si subalterni, accidente la locul de munca, moartea unui coleg, lipsa comunicarii, teama de a pierde locul de munca etc.);
  • factori ce tin de individ (structura fizica si emotionala etc.).

Este stresul intotdeauna negativ?

Nu intotdeauna. Uneori stresul poate fi pozitiv. Stresul pozitiv apare atunci cand nivelul de stres este suficient pentru a motiva o persoana sa realizeze ceva. Stresul pozitiv este necesar pentru a te mentine concentrat, energic, motivat si creativ.

Stresul negativ apare atunci cand nivelul de stres este prea ridicat sau prea scazut si, in acest caz, organismul si/sau psihicul incep sa fie afectate. Stresul negativ poate genera:

  • Reactii ale organismului (migrene, dureri de stomac, hipertensiune, afectiuni cardiace etc.).
  • Reactii psihologice (neliniste, anxietate, frica, furie, depresie, nervozitate, frustrare, inchidere in sine etc.).
  • Reactii comportamentale (fumat excesiv, tulburari ale regimului de odihna si alimentatie, rezistenta la schimbare etc.).

Ce pot face angajatorii pentru gestionarea riscurilor psihosociale la nivelul organizatiei?

Angajatorii au datoria de a proteja securitatea si sanatatea lucratorilor la locul de munca, inclusiv impotriva riscurilor psiho-sociale. Pentru aceasta, angajatorul trebuie:

  • sa evalueze riscurile psiho-sociale la locul de munca. De exemplu, pentru evaluarea stresului in munca, se pot folosi chestionare care sa acopere orice impact psihic potential negativ (criza de timp in indeplinirea sarcinilor, lucrul cu publicul, tensiunea cauzata de ingrijirea bolnavilor/muribunzilor in spitale, aziluri, etc.);
  • sa elaboreze un program de reducere a riscurilor psiho-sociale la locul de munca, pe baza evaluarii de risc, care sa cuprinda:
  1. activitati si sarcini precise;  
  2. instruirea profesionala a lucratorilor si dezvoltarea abilitatilor de comunicare;
  3. asigurarea sprijinului psihologic pentru lucratorii afectati;
  4. organizarea unor cursuri de management al stresului individual in timpul programului de lucru;
  5. crearea unei culturi de comunicare deschisa in organizatie.

Angajatorii care doresc sa implementeze astfel de masuri in companiile care le detin, pot apela cu incredere la serviciile oferte de firma Meraki Consulting de Protectia Muncii si Situatiilor de Urgenta. Pentru mai multe informatii suplimentare puteti completa formularul de contact sau sa ne contactati telefonic.

Copyright © Meraki Consulting 2018. Webdesign by Softimpera.